Melangkah Sakit-Percuma Dengan Terapi Bowen

Melangkah Sakit-Percuma Dengan Terapi Bowen

Sesetengah orang mendakwa ia adalah satu "keajaiban" yang sedang merevolusikan dunia penjagaan kesihatan. Yang lain pula mendakwa ia boleh mengubah kehidupan dengan hanya satu siri pendek sentuhan. Masih orang lain berpendapat bahawa Teknik Bowen, juga dikenali sebagai Terapi Bowen, radikal boleh mengubah cara kita rasa dalam hanya tiga sesi pendek. Jadi apakah ia?

Nah, untuk memulakan dengan, ia kedengaran agak pelik. Bowen Terapi, sistem hands-on penyembuhan yang direka untuk memberikan kelegaan kesakitan kepada semua orang dari bayi yang baru lahir untuk octogenarians, tidak berdasarkan kepada osteopati, prosedur Chiropratic atau urut lama yang nyata. Ia adalah terapi kepada dirinya, dan bergantung kepada urut ibu jari dan jari yang datang dalam letupan singkat.

Di antara setiap pecah, pengamal sebenarnya meninggalkan bilik, memastikan bahawa pesakit yang semua sahaja sehingga dia kembali. Ia dikatakan bahawa gabungan ini agak ganjil sentuhan pendek dan jeda lagi, serta ketepatan sebenar bergerak digunakan, adalah apa yang membuat teknik yang begitu berkesan.

Sejarah Teknik Bowen

Teknik yang agak luar biasa itu, tidak menghairankan, yang diasaskan oleh seorang Australia yang terakhir bernama Bowen. Pada tahun 1950, Tom Bowen dianggap sebagai penyembuh berbakat, walaupun beliau tidak mempunyai latihan perubatan rasmi. Apa yang dia mempunyai, atau apa yang dia katakan dia mempunyai, adalah keupayaan untuk mengesan satu getaran dalam otot, tisu lembut dan ligamen seseorang individu.

Sebaik sahaja Mr Bowen merasakan getaran ini, beliau mendakwa, dia mampu untuk membezakan di mana ketegangan dalam badan itu, dan ia membantu untuk menghilangkan dengan menggunakan jari dan ibu jari beliau. Tidak menghairankan, beliau dipanggil keupayaan diri mereka itu "hadiah daripada Tuhan" dan menetapkan untuk membawa ia kepada orang ramai. Ini telah dicapai dengan penubuhan klinik berdasarkan teknik beliau. Dilaporkan bahawa dia melayan hampir 300 pesakit seminggu pada sendiri (dengan bantuan penyambut tetamu, sudah tentu, untuk mengesan semua orang) dan kadar kejayaan beliau adalah 88%.

Bowen, yang sedih kehilangan kakinya untuk kencing manis, pergi merawat pesakitnya walaupun dia sakit. Ia bukan sehingga dia meninggal dunia bahawa pengikut beliau, salah Encik Oswald Rentsch yang ditemui pada tahun 1974, mula membawa Teknik Bowen kepada dunia. Menjelang tahun 1990, dia dan isterinya Elaine telah membawa kepada semua Australia dan New Zealand, dan akhirnya membawanya ke Amerika Utara.

Bagaimana ia berfungsi

Seperti kebanyakan terapi alternatif sama, Teknik Bowen adalah berdasarkan kepada beberapa prinsip. Mereka ialah:

* Kami kadang-kadang tidak seimbang di dalam badan kita sendiri, dan perlu membawa kembali keseimbangan yang sihat.

* Membantu dua sistem kawal selia utama badan, saraf dan sistem bertenaga, boleh membantu membawa keseimbangan yang kita sangat memerlukan.

* Kita semua memerlukan tenaga kehidupan sejagat, atau Chi, dalam badan kita mengalir dengan betul untuk menjadi sihat. Dalam perubatan Cina purba, Chi mesti mengalir tanpa halangan. Inilah yang Teknik Bowen yang menetapkan untuk lakukan.

Semasa sesi biasa, pesakit akan diminta ideal untuk berbaring di atas meja urut, walaupun mereka juga boleh duduk. Mereka tidak perlu untuk menanggalkan baju. Pengamal akan melaksanakan kira-kira tiga urutan asas pada mulanya, yang direka untuk mengimbangi semula, bahagian atas belakang belakang yang lebih rendah dan leher. Kemudian, pengamal akan melaksanakan urutan tambahan berdasarkan keperluan pelanggan tertentu dan mahu, atau masalah yang dia memohon untuk diberi perhatian.

Sesi ini bertujuan untuk menjadi lembut dan santai, dan ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk pelanggan untuk merasa tenang dan juga tidur semasa satu. Kadang-kadang mereka merasa ketegangan yang meninggalkan tubuh mereka kerana mereka mempunyai jenis ini "urut." Tidak seperti teknik kiropraktik lain, Terapi Bowen tidak melibatkan penggunaan retak sendi, crunches atau kelainan berbahaya, sehingga tidak ada kejutan jahat.

Yang terhenti antara urutan adalah penting. Mereka membantu memberi badan pesakit masa yang mencukupi untuk bertindak balas antara satu sama bergerak. Meninggalkan bilik membolehkan pesakit untuk berehat, merenung dan berasa benar-benar selesa. Kesan ini direka untuk menjadi benar-benar menyeluruh, dan membolehkan pesakit untuk menggunakan badan mereka sendiri untuk menggalakkan penyembuhan.

Sama ada ia benar-benar berkesan atau tidak, bagaimanapun, boleh dipersoalkan. Beberapa kajian saintifik yang dijalankan setakat ini untuk melihat jika Teknik Bowen itu benar-benar adalah satu kaedah yang munasabah sejauh penyembuhan atau melegakan kesakitan yang bersangkutan, atau tidak. Satu kajian ke atas bahu menunjukkan bahawa ia tidak mempunyai kesan yang besar tetapi malangnya etika kajian ini datang ke dalam soalan yang tajam. Kajian kedua melihat kadar jantung pesakit dengan fibromyalgia dan kumpulan plasebo, tetapi ia juga tidak mempunyai kredibiliti saintifik. Satu kajian ketiga telah dijalankan tetapi belum diterbitkan.

Apa Terapi Bowen Boleh Merawat

Pengamal tuntutan terapi ini bahawa ia boleh membantu meringankan pelbagai penyakit, atau sekurang-kurangnya memainkan peranan penting dalam membantu mereka menunjukkan peningkatan yang besar selepas hanya beberapa sesi (menarik, sesi boleh berlangsung antara lima hingga 50 minit, bergantung kepada apa yang perlu dirawat). Senarai ini panjang, tetapi termasuk:

* Artritis dan sakit sendi

* Asma

* Sakit kepala dan migrain

* Masalah jantung

* Scoliosis, sakit belakang, bahu beku

* Penyakit pencernaan, kolitis

* Colic

* Baki dan penyelarasan masalah

* Masalah kesuburan

* RSI

Equine Bowen Therapy

Berita baik adalah bahawa orang yang bertujuan untuk membuat Terapi Bowen disediakan untuk orang ramai juga sedang berusaha untuk menjadikan ia mudah diakses kepada kuda juga. Menurut Mazhab Eropah Equine Bowen Terapi, teknik yang boleh merawat:

* Unlevelness, gaya berjalan berpecah-belah atau tindakan yang tidak teratur

* Memakai kasut yang tidak seimbang

* Atrofi otot atau pembangunan yang tidak rata

* Kekejangan pada satu mengekang

* "Kembali Dingin" atau sakit belakang

* Sistem limfa lembap atau sistem imun yang lemah.

* Perubahan uncharacteristic perangai atau kemerosotan prestasi

The Bottom Line

Pengamal Bowen Terapi, yang sering merujuk kepadanya sebagai bentuk yang tepat dan lembut Bodywork, mendakwa bahawa semasa ia boleh membantu badan memulihkan diri sendiri, serta menjadikan kita lebih seimbang secara umum, ia ada pengganti untuk rawatan perubatan konvensional, apabila diperlukan. Jika anda - atau kuda anda - berminat untuk mencuba terapi ini untuk diri sendiri, memberikan pusaran. Tetapi tidak mengharapkan keajaiban - anda mungkin tidak mendapat apa-apa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar