Vertigo - Apa yang Anda Perlu Tahu Mengenai Keadaan ini

Vertigo - Apa yang Anda Perlu Tahu Mengenai Keadaan ini

Dalam vertigo, pesakit akan merasakan bahawa persekitaran yang sedang berputar atau bergerak. Biasanya, vertigo adalah disebabkan oleh masalah telinga; walaupun ia juga boleh dikaitkan dengan masalah penglihatan. Pesakit yang mengalami vertigo akan merasakan bahawa persekitaran mereka bergerak ketika mereka sedang berdiri masih.

Secara umumnya, vertigo adalah berbeza daripada pening, kegoyangan, dan ringan. Rakyat biasa yang tidak biasa dengan istilah perubatan sering akan merujuk pening kerana vertigo, apabila sebenarnya kedua-dua keadaan adalah berbeza antara satu sama lain.

Sebenarnya, vertigo adalah keadaan yang lebih teruk daripada pening. Vertigo biasanya akan dialami apabila seseorang itu tiba-tiba berdiri dan akan berasa lightheaded. Selain itu, seorang pesakit dengan vertigo akan mendapati sukar untuk bergerak kerana wawasan berputar atau rasa yang menjejaskan kira-kira mereka.

Gejala-gejala vertigo bergantung dan berbeza-beza pada tahap. Sesetengah orang akan mempunyai gejala ringan manakala ada yang mempunyai gejala yang teruk bahawa aktiviti harian mereka sudah terjejas kerana hakikat bahawa mereka tidak dapat untuk mengekalkan keseimbangan mereka.

Serangan vertigo boleh bertahan selama minit ke beberapa minggu bergantung kepada tahap keterukan. Selain daripada itu, terdapat juga gejala-gejala lain yang boleh menjejaskan vertigo dan ini akan termasuk rasa loya, muntah-muntah, hilang keseimbangan, penglihatan kabur, cahaya headedness, sukar untuk berjalan dengan betul, berputar sensasi, dan kadang-kadang pesakit juga akan mengalami sakit di telinga mereka , terutamanya jika gayat ini disebabkan oleh masalah telinga dalam.

Terdapat banyak sebab-sebab gayat dan ini termasuk masalah dengan keseimbangan yang berkaitan dengan telinga, masalah otak, dan masalah yang berkaitan dengan saraf yang menghubungkan otak dan telinga tengah. Antara syarat-syarat ini akan termasuk radang urat saraf vestibular, penyakit Meniere, otitis media kronik, neuroma vestibular, kecederaan kepala, migrain, dan juga dehidrasi.

Oleh kerana gayat mungkin mempunyai sebab-sebab yang berbeza, pendekatan untuk rawatan juga berbeza-beza. Biasanya, rawatan yang akan ditujukan kepada penyebab vertigo; walaupun serangan vertigo juga boleh dicegah melalui ubat anti gayat. Terapi fizikal juga boleh menjadi pendekatan pencegahan untuk gayat kerana terdapat teknik-teknik yang berguna yang boleh dilakukan untuk mengekalkan keseimbangan. Ada juga latihan yang berbeza yang boleh dilakukan untuk membantu dalam meningkatkan imbangan. Anda juga mungkin mahu mencuba menjalankan melalui penggunaan bola Switzerland.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar